ایران مینول
5/0 از 1 رای
تفاوت درایورهای ایزوله و غیرایزوله درایورها بخش جدانشدنی چراغ های ال‌ ای‌ دی هستند بنابراین باید برای انتخاب ال‌ ای‌ دی مناسب، از کیفیت درایور آن اطلاعات کافی کسب نمود در ادامه این مقاله، راجع به تفاوت و مقایسه عملکرد درایورهای ایزوله و غیرایزوله را به طور مجزا صحبت میکنیم.

تفاوت درایورهای ایزوله و غیرایزوله

چهارشنبه1401.11.26 تعداد بازدید : 697
تفاوت درایورهای ایزوله و غیرایزوله

درایورها بخش جدانشدنی چراغ های ال‌ ای‌ دی هستند بنابراین باید برای انتخاب ال‌ ای‌ دی مناسب، از کیفیت درایور آن اطلاعات کافی کسب نمود 
در ادامه این مقاله، راجع به تفاوت و مقایسه عملکرد درایورهای ایزوله و غیرایزوله را به طور مجزا صحبت میکنیم.

روری هم رفته در انتخاب  یک ال ای دی درایور بایستی فاکتورهایی همچون، قیمت، ایمنی و حساسیت تجهیز بکارگیرنده ال ای دی درایور را در نظر داشت و سپس اقدام به تهیه یک ال ای دی درایور نمود.


طول عمر

در حقیقت ، بررسی تفاوت طول عمر بین LED درایورهای ایزوله و غیر ایزوله سخت و دشوار می باشد. طول عمر به مقدار هزینه و کیفیت  و کمیت قطعات استفاده شده در این محصولات ، بسیار وابسته است. وهر دوی این محصولات می‌توانند در مدت زمان طولانی، عملکرد قابل قبولی داشته¬‌باشند و میتوانند هر دو، طول عمر بسیار بالایی داشته باشند. بیشتر درایورهای غیر ایزوله در مواقعی استفاده میشود که قیمت مسئله بسیار مهم است. بنابراین تولید کنندگان حتی از کیفیت قطعات میکاهند و در نتیجه میانگین طول عمر آنها کم و در مقابل اتصال کوتاه بسیار ضعیف اند.
در درایورهای غیر ایزوله، از ترانسفورماتور ایزولاسیون استفاده نشده است(دقیقا خلاف درایورهای ایزوله). همان طور که ذکر شد این ترانسفوماتورها هنگام ایجاد اختلال در جریان و یا سیستم، از انتقال ولتاژ بالا به قسمت خروجی یا زیرین درایور و آسیب زدن به ال‌ ای‌ دی جلوگیری می کنند  بنابراین اگر از سرج ولتاژی اتفاق بیفتد، به سمت خروجی منتقل شده و به لامپ های LED آسیب جدی میرسد و و موجب کاهش طول عمر ال‌ ای ‌ دی گردد.
 اما اگر از درایورهای ایزوله استفاده میشد، هیچگاه آسیبی از این طریق به لامپ ها نمیرسد و کاملا سالم خواهند ماند.
در نتیجه درایورهای غیر ایزوله عمر کوتاه‌ تری نسبت به درایورهای ایزوله دارند


ایمنی

بخش ورودی و خروجی یک درایور ایزوله توسط ترانسفورماتور جدا می شود و فضای عایق شده بدین حالت مطابق با الزامات ایمنی آیین¬ نامه است.در این حالت، هنگامی که عملکرد ورودی به هر دلیل دچار اختلال می شود ولتاژ بالای ورودی به صورت مستقیم به بخش خروجی منتقل نمی شود و این اتفاق از برق‌گرفتگی افراد در تماس با درایور یا چراغ جلوگیری می-‌کند.این مکانیزم هم برای مصرف کننده و هم برای تولیدکننده کاملا ایمن است. در صورتی که در درایور غیر ایزوله خطر برق گرفتگی وجود دارد

راندمان انرژی

اگرچه نبود ترانسفورماتور باعث عمر کمتر درایورهای غیرایزوله می شود اما از سویی دیگر این قطعات مقداری از توان ورودی را تلف می‌کنند. در نتیجه عدم وجود ترانسفورماتورها در درایورهای غیرایزوله باعث شده تا راندمان الکتریکی این درایورها نسبت به درایورهای ایزوله بیش تر باشد. این عدد در درایورهای غیر ایزوله تا 90 درصد می رسد در حالی که راندمان درایورهای ایزوله حداکثر 88 درصد می باشد.


هزینه

طبیعی است که درایورهای غیرایزوله به دلیل طراحی ساده تر و قطعات به کاررفته کمتر نسبت به درایورهای ایزوله، هزینه تمام‌-شده کمتری دارند. این موضوع یکی دیگر از دلایل بیش تر بودن میزان ساخت درایورهای غیرایزوله می باشد. البته باید توجه کرد که هزینه کمتر درایورهای غیرایزوله الزاما به معنی هزینه کمتر در ساخت چراغ نیست زیرا همان‌ طور که ذکر شد، در صورت استفاده از این درایورها باید سایر قطعات و تجهیزات چراغ ایزوله شوند و این عمل نیز ممکن است هزینه های نهایی را افزایش دهد.


محدوده ولتاژ

در درایورهای ایزوله ولتاژ خروجی DC در محدوده 30-42  ولت قرار دارد.از سویی دیگر ولتاژ خروجی درایورهای غیرایزوله در محدوده 30-120 ولت و AC می باشد.با مقایسه این دو محدوده می‌ توان فهمید که درایور غیرایزوله برای استفاده در مدارهایی با جریان کم و ولتاژ زیاد مناسب می باشد و درایورهای ایزوله نیز در مدارهایی با فشار الکتریکی کمتر و همچنین برای اتصال به منبع تغذیه غیر ایزوله به کار می روند


ترانسفورماتور

در درایورهای ایزوله بخش ورودی جریان (AC) و بخش خروجی (ال‌ ای‌ دی) بوسیله یک مبدل یا ترانسفورماتور به صورت فیزیکی ایزوله شده‌ است. منبع تغذیه به وسیله این ترانسفورماتور جریان AC برق شهر با ولتاژ 220  را به جریانی با ولتاژ پایین‌-تر تبدیل می کند. فرایند تبدیل جریان در این قطعات الکتریکی-مغناطیسی و بدون اتصال به زمین صورت می گیرد

 

 

نماینده رسمی فروش محصولات Mean Well در ایران

ایران مین ول در سال ۱۳۷۸ برای خدمت به صنعت رو به رشد الکترونیک در کشور و پاسخگویی به نیاز های روز افزون آن تاسیس شد .

در حال حاضر این فروشگاه از بزرگترین توزیع کنندگان منابع تغذیه سوئيچینگ و قطعات الکترونیک و نماینده رسمی شرکت Mean well تایوان در کشور می باشد.